Ik heb in de tuin een koolmeeskastje. De koolmeesjes vliegen af en aan. Iedere keer gaat hij eerst aan de rand van het vlieggat pikken. Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
Pieter2011
12 jaar geleden
Die beestjes weten nog wat fatsoen is! Ze kloppen netjes aan voordat ze naar binnen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan er niks mee, maar ik vind het briljant gevonden!

Het beste antwoord

Hij/zij bakent daarmee hun territorium af. Dit is ons nestje, blijf weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wie kan dat beter weten dan een echt Moolkeesje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het maar net!

Andere antwoorden (2)

Zo willen ze van hun huisje hun eigen huisje maken.
het dus persoonlijker maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me iets evolutionairs. Ze zoeken gaatjes in bomen met vaak een vermolmde rand. Zolang het gat volgens de koolmees nog niet groot genoeg is zal hij blijven pikken denk ik. Het is een aangeboren reactie op een gat dat een slagje te klein is voor de erfelijk vastgelegde voorkeur. Dit stereotiepe gedrag wordt in vakjargon "fixed action pattern" genoemd.